4 Şubat 2011 Cuma

Özgür ve Demokratik Üniversite Teması Nedir? Nasıl Seçildi?

TOG’un 2011 yılı teması Toplum Gönüllüsü gençler tarafından online katılımla belirlendi.

“Özgür ve Demokratik Üniversite” 2011 yılı boyunca Gençlik Konseyleri’nde tartışacak ve proje, etkinlik, kampanya, toplantı ve araştırmalarla kamuoyunun gündemine getirmek için çaba göstereceğiz.

8 Haziran’da başlayan tema seçim süreci 31 Temmuz’da sona erdi.

Tema seçim süreci bu sene internet üzerinden ve iki aşamalı olarak gerçekleştirildi. 15-21 Temmuz tarihleri arasında gerçekleştirilen ilk tur oylamada yedi tema önerisi yer aldı. 16 Temmuz itibarıyla en çok oyu alan ilk iki tema önerisi ‘Fırsat Eşitliği’ ve ‘Özgür ve Demokratik Üniversite’ oldu ve ikinci tur oylamaya kaldı.

Örgütlenme temsilcileri 31 Temmuz 23:59’a kadar örgütlenmelerinin tercihini ikinci kez oya çevirdiler. 75 kişinin oy verdiği ikinci aşamada ‘Özgür ve Demokratik Üniversite’ tema önerisi oyların yüzde 60’ını alarak toplum gönüllülerinin yeni teması olarak belirlendi.

Seçilen “Özgür ve Demokratik Üniversite” teması hakkında detaylı bilgi ise şöyle:

ÖZGÜR ve DEMOKRATİK ÜNİVERSİTE

Temayı Önerenlerin Bilgileri
Örgütlenme KIRIKKALE
Mahmut Orhun CELLEK
orhun_cellek@hotmail.com

Örgütlenme KIRIKKALE
Can GÖKÇE
justeriniandbrooks@yahoo.com

Önerilen Tema Başlığı

ÖZGÜR VE DEMOKRATİK ÜNİVERSİTE..!

Temanın Amacı
Türkiye’deki gençlik politikalarının bütüncül olmaması ve yükseköğretim kurumlarında; sosyal-kültürel faaliyetlerinin yetersizliği, gençlerin örgütlenmesi önündeki engeller, eğitimle alakalı yetersiz çalışmalar, karar alma mekanizmalarına öğrencilerin sembolik katılımı ve çoğu konuda dışarıda bırakılması, gençlerin üzerine uygulanan katı kurallar ve beraberinde bugün dışarıda bırakılmış bir gençlik profili çizilmektedir. Biz bu tema ile üniversitede gençlerin söz hakkı olmasını ve kendi yaşam alanlarında özgürce hareket edebilme haklarını dile getirmeyi amaçlamaktayız.

Temanın Gerekçesi
Amacımızda belirttiğimiz hususlardan biri ve en önemlisi olan Türkiye’deki gençlik politikalarının bütüncül olmaması, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı tarafından hazırlanan “Türkiye 2008 İnsani Gelişme Raporu; Türkiye’de Gençlik” kısmında belirtilmektedir.

Yüksek öğretim kurumlarında görülen;
Sosyal-Kültürel faaliyetlerin yetersizliği: Toplum Gönüllüleri Vakfı ve Sabancı Üniversitesi tarafından 2009 yılında yayınlanmış olan, “Üniversite Gençliğinin İhtiyaçları Araştırması” raporunda belirtilmiştir.

Gençlerin Örgütlenmesi önündeki engeller: Türkiye Üçüncü Sektör Vakfı(TÜSEV) tarafından 2010 yılında yayınlanan, “Türkiye’de Derneklerin Örgütlenme Özgürlüğü Önündeki Engeller” raporunda ve KAOS GL Derneği Tarafından yapılan “Eğitimde Cinsel Kimlik Ayrımcılığına Son” raporunda belirtilmiştir.

Eğitim olgusu üzerine yapılan yetersiz çalışmalar: Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı tarafından hazırlanan “Türkiye 2008 İnsani Gelişme Raporu; Türkiye’de Gençlik bölümünde yer almaktadır.

Karar alma mekanizmalarına öğrencilerin sembolik katılımı ve çoğu konuda dışarıda bırakılması: Yüksek Öğretim Kurumu Üniversite Öğrenci Konseyi Yönetmeliği, Bologna Süreci’nin Sosyal Boyutu ve Yüksek Öğretim yönetimine öğrencilerin katılımı.

Gençlerin üzerine uygulanan katı kurallar: Yüksek Öğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği.

Tüm bunların yanısıra ülkemizde her dilden, her etnik kimlikten, her inançtan farklı bireyler çeşitli zorluklar yaşamaktadır.

Örneğin;

- Ülkemizde üniversitelere türbanlı öğrencilerin girişine izin verilmemektedir.
- Üniversitelerde sivil toplum kuruluşlarının faaliyetine izin verilmemesi.
- Gençlerin biraraya gelmesi için yeterli fiziki mekanların bulunmayışı.
- Ortak gündem belirleyen öğrencilerin sorumlu akademisyen bulamamaları sonucunda örgütlenememeleri.
- Bu sorunların farkında olan biz gençlerin, sorunların çözümü sürecine yeterince dahil olmaması ya da olamaması..

Önerdiğiniz tema doğrultusunda etkinlikler yapmak topluma, gençlere ve Toplum Gönüllüleri Vakfı’na neler katabilir?

Bu sorunun cevaplandırılmasından önce neden örgütlenmek? Diye kendi kendimize soruyoruz. Toplumun önemli bir kısmında örgütlenme kelimesinin bir önyargı yarattığından dolayı öncelikle bu kelimenin açıklanması gerektiğini düşündük…

Bizce örgütlenmek; Bireylerin ihtiyaçları ve ortak amaçları doğrultusunda biraraya gelmeleridir. Toplum Gönüllüsü gençlerin özgür ve demokratik bir üniversite oluşması ile ilgili talepleri ancak karar vericilerle temasa geçmekle mümkün olacaktır. Kendi yaşam alanlarında üstlendikleri bu sorumluluk toplum gönüllüsü gençlerin aktif yurttaş olma süreçlerine katkı sağlayacaktır.

Toplum Gönüllüleri Vakfı gençlik alanında çalışan 92 örgütlenmesi bulunan yaygın bir sivil toplum örgütüdür.Alternatif Gençlik Haftası gibi büyük bir sivil harekete öncülük etmiş Toplum Gönüllüsü gençler donanımları ve farklı bakış açılarıyla özgür ve demokratik üniversitelerin yaratılması sürecine büyük katkı sağlayacaklardır.

Toplum Gönüllüsü gençler sahada bir çok alanda gençlik projeleri yürütmektedirler. Fakat gençler bu projelerini yaparken, örgütlenmeleri önündeki engelleri aşmakta büyük sıkıntılar yaşamaktadırlar(TÜSEV nisan 2010 raporu). Diğer taraftan, üniversitelerdeki bilimsel ve sanatsal faaliyetlerin azlığı(ya da yokluğu) tektipçi zihniyetin bir ürünü olup, insanların sanattan ve bilimden kazanacağı evrensel bakıştan uzaklaşmalarını sağlamaktadır.

Gençlerin, kendi haklarını kazanacağı bu süreç, demokrasiye olan inancı arttıracak ve katılımcı demokrasinin yolunda büyük bir yol alınmış olunacaktır.

-Örgütlenmek, farklı insanlarla bir araya gelip farklı fikirler edinmeyi ve ekip çalışmasını mümkün kılacaktır.
-Gençlerin toplumsal faydaya dönüştüreceği projeler, girişimciliğinin önünü açacak, dolayısıyla aktif yurttaşlığı destekleyecektir.
-Üniversite yönetimine katılım, öğrencilerin gözünde daha şeffaf bir üniversite yaratacak ve üniversite yönetimi öğrencilerin gözünde daha meşru bir yapıya kavuşacaktır.

Tüm bunlar aslında Toplum Gönüllüleri Vakfı ilkelerinin derinleşmesi için atılmış adımlar olacaktır.

Tema kapsamında 2011’de ne gibi etkinlikler yapılabilir?

Üniversitelerin örgütlenmeler önünde yarattığı engelleri aşmak için ulusal imza kampanyası (internet üzerinden, TOG ağındaki örgütlenmelerin elinden)

Bilimsel, sanatsal ve katılımın eksikliği konusunda Üniversite öğrenci konseyleri aracılığıyla üniversite Rektörlüklerine etki etmek ve Ulusal Öğrenci Konseyi ile yapılacak görüşmelerle yıl için ortak hareket planı çıkarmak.

Öğrenci Konseyinin yapısının sahaya aktarımı

‘’Bir Kampüs Çiz’’ etkinliği (gençlerin kampüslerini hayal edecekleri bir atölye)

YÖK’e yürüyüş, toplanan imzaların teslimi, taleplerimizi dile getiriş.
YÖK ve Bakanlıklar düzeyinde özgür ve demokratik üniversite talebimizi dile getirmek, karar verici bu kurumlarla sürekli iletişimde olarak bu süreci birlikte şekillendirmek Toplum Gönüllüleri Vakfının sosyal partner olma sürecini destekleyecektir.

Not:Ulusal Öğrenci Konseyi ulusal toplantısını yılda 2 kez yapar.

Temanın sürdürülebilir etkileri nelerdir?
- Gençlerin örgütlenmelerinin önündeki engellerin kaldırılması sağlanacak.
- Gençler üniversitelerinde karar alma mekanizmalarına dahil olup etkin söz söyleme hakkı elde edebilecek.
- Öğrenim hayatlarından sonra toplumsal sorunlara duyarlı sosyalleşebilen bireyler olabileceklerdir.
- Gençlerin hayatlarına dokunan platformlarda daha demokratik ve özgür paylaşımların yapılabileceği bir alan yaratılabilecektir.
- Birlikte çalışmak, farklılıklara saygı ilkesini destekleyecek bir süreci doğuracaktır. Örgütlenme modelinde cinsiyet eşitliğini ön plana çıkaran Toplum Gönüllüsü gençlerin daha fazla yaygın çalışma alanı bulması, toplumda sorun olarak görülen, anadil hakkı, mezhep ayrımı, ırk ayrımı, toplumsal cinsiyet, LGBTT bireylerin dışlanmaları, heteroseksist yaklaşımlara maruz kalmaları ve nefret cinayetlerine uğramalarına engel oluşturacaktır. (İstanbul Gençliği –STK Üyeliği bir Fark Yaratıyor mu? Gençlik Çalışmaları Birimi Araştırma Raporu No 1 - Şubat 2006)


Bu temayı uygulamak için kaynak geliştirilebilir mi? Geliştirilebilirse nerelerden?

Toplum Gönüllüleri Vakfı gönüllüleri olarak yerel katılımı desteklemek ve yerel kaynakları aktif hale getirmek alışkanlık haline getirdiğimiz bir uygulama,bu alanda kaynak yaratabiliriz.
Özgür ve demokratik üniversiteler yaratmak gibi bir talep ve bu doğrultuda yapacağımız projeler katılımı vurgulayan UNDP ve AB tarafından desteklenebilir.
Bu temanın uygulanması sürecinde iletişim halinde olacağımız YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu),GSGM ve diğer kamu kurumları çalışmalarımızı destekleyebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder